Un titlu complet al acestui articol ar fi trebuit să fie următorul: „Eseu pe înțelesul naivilor pentru observarea capcanelor virale”
Am observat că există un șablon al unor saituri care au un public țintă naiv și ușor de manipulat. Se oferă liste de sfaturi, articole stupide, horoscoape în funcție de lungimea degetelor de la picioare și, din când în când, subiecte cu tematică religioasă: „Ce trebuie sa faci de Sfântul Ilie”, „Ce tradiții sunt de Sânta Marie”, „Cumpără icoane pictate și sfințite”, „Dan Puric a vorbit cu Sfântul Duh” etc.
Saiturile de genul ăsta se adresează – în general – femeilor de peste 18 ani, absolvente de facultate sau studente, femei care vor să pară inteligente citindu-i pe Dan Puric, Nicolae Steinhardt și Osho (Sfânta Treime a pițipoancelor de la Cărturești).
Un caz recent în care un astfel de exemplar de femeie – aparent inteligentă – este autoarea unei „scrisori emoționante”, împărțită în stânga și în dreapta pe Facebook și în alte medii de socializare, de către exemplare asemănătoare sau de femei pur și simplu naive care au căzut în capcana acestui „virus”. Totuși, aceste femei sunt urmărite și de „băieții buni” care abia așteaptă să dea un „Share” sau un „Like” la o astfel de elucubrație care face apel la popor, tradiție și Dumnezeu.
Modul acesta de „virusare” nu este nou, acest tip de abordare „naționalist-religioasă” fiind întâlnit anul acesta și cu „bentița tricoloră”, dar în general promovat constant în mass-media și în discursurile politice, la nivel „stand-by”.